Mayflower – autonomiczny statek

mayflower mas

Mayflower. To historyczna nazwa. A ja mam Wam dzisiaj do opowiedzenia przepiękną historię, w której sporą rolę odgrywa stoczniowa tradycja Gdańska. Oczywiście, będzie sporo techniki, ale… jednak sama historia jest naprawdę wyjątkowa.

Przybicie do brzegu

Jest 11 listopada 1620 roku. Do wybrzeży Ameryki Północnej przybija mały, drewniany trójmasztowy statek handlowy. Na jego pokładzie jest 102 Anglików, którzy w historii świata zapiszą się jako tzw. pielgrzymi. Grupa pochodziła z wioski Scrooby w hrabstwie Nottingham, gdzie 13 lat wcześniej założyła kongregację purytańską, nie akceptującą władzy kościoła anglikańskiego. W Anglii nie byli mile widziani. Ich przybycie do Nowego Świata było po prostu kolejnym etapem poszukiwania swojego miejsca na Ziemi, nie wspominając o tym, że uciekali przed nałożonymi na nich grzywnami i karami więzienia. W historii ludzkości moment ich przybycia na pokładzie Mayflower do wybrzeży Ameryki traktowany jest jako początek angielskiego osadnictwa na tych ziemiach, czyli początek kolonizacji Ameryki, a mówiąc ogólnie – początek przyszłych Stanów Zjednoczonych. Miejsce, w którym pielgrzymi przybili do brzegu, nazywa się dziś Plymouth Rock, zaś miejscowość, która wkrótce zaczęła tam wyrastać, to Plymouth, nazwane tak od słynnego portu w Anglii.

Mayflower autonomiczny statek

Rocznica

394 lata później, w 2014 roku, członkowie Rady Miasta Plymouth w Massachusetts oraz lokalni liderzy biznesu zastanawiają się, jak mogliby najlepiej uczcić zbliżającą się 400. rocznicę przybycia tzw. Ojców Pielgrzymów na pokładzie Mayflower. Postanawiają, że z tej okazji zbudują nowoczesny statek autonomiczny Mayflower (MAS, czyli Mayflower Autonomous Ship), który jako pierwszy bezzałogowy statek na świecie przepłynie Ocean Atlantycki z Plymouth w Wielkiej Brytanii do Plymouth w USA. Jednocześnie statek będzie centrum badawczym, które w przyszłości zostanie wykorzystane do prowadzenia regularnych badań w dziedzinie meteorologii, oceanografii, klimatologii, biologii, zanieczyszczeniu i ochronie mórz oraz autonomicznej nawigacji. W celach badawczych IBM wyposaży statek w najnowocześniejsze technologie sztucznej inteligencji.

Aby ukończyć trasę na czas, MAS będzie polegać na sprzyjającej pogodzie tylko do pewnego stopnia. Będzie bowiem zasilany najnowocześniejszym hybrydowym układem napędowym, wykorzystującym wiatr, słońce, najnowocześniejsze akumulatory i generator diesla.

Partnerstwo dla nauki

Powstawanie MAS jest koordynowane w ramach partnerstwa prowadzonego przez ProMare, organizację non-profit, której celem jest promowanie badań morskich i eksploracji na całym świecie. Pieczę nad pracami badawczymi koordynuje Plymouth University, które jest wiodącym światowym ośrodkiem naukowym w zakresie edukacji morskiej, badań oraz innowacji. Jednym z partnerów jest zespół HIT z University of Birmingham, którego celem są badania nad interfejsami wirtualnej i mieszanej rzeczywistości dla przyszłych autonomicznych systemów morskich. 

Mayflower autonomiczny statek

Gdańskie doświadczenie stoczniowe

Za projekt statku są odpowiedzialne firmy Whiskerstay Ltd (Naval Architects) oraz M Subs Ltd, które mają ogromne doświadczenie w rozwoju załogowych i bezzałogowych pojazdów morskich. I teraz wisienka na torcie – kadłub Mayflower (MAS) powstaje właśnie w Gdańsku w zakładach Aluship Technology, skąd do Plymouth w Wielkiej Brytanii ma trafić wiosną tego roku.  Tam przejdzie szereg testów i zostanie przygotowany do odbycia długiej samotnej podróży przez Atlantyk, którą rozpocznie 6 września 2020 roku, by dotrzeć do Plymouth w USA w rocznicę przybicia pierwszego Mayflower. Będę to śledzić z wypiekami na policzkach. Prawda, że piękna historia?

Anoda

Zdjęcia: ProMare