Airbus ZEROe – pierwszy samolot na wodór

przenosnepl_koncepcja samolotu z napędem wodorowym

Airbus ogłosił wczoraj, że planuje stworzyć pierwsze na świecie bezemisyjne modele samolotów komercyjnych. Mają być napędzane wodorem. Koncern pokazał także projekty trzech takich podniebnych maszyn i zapowiedział, że pierwsza poleci w przestrzeń powietrzną do 2035 roku.

Podniebna rewolucja

Nie od dziś wiadomo, że branża lotnicza w ogromnym stopniu odpowiada za emisję gazów cieplarnianych do atmosfery, a co za tym idzie – za globalne ocieplenie. Można więc potraktować informacje podane przez Airbus jako zapowiedź prawdziwej rewolucji. Dyrektor generalny firmy Guillaume Faury mówi o „najważniejszej przemianie, jaką kiedykolwiek widziała ta branża”. Przyjrzyjmy się tym planom.

Trzy koncepcje, trzy samoloty

Zaprezentowane przez Airbusa trzy koncepcje samolotów przyszłości o znamiennej nazwie ZEROe. Wszystkie opierają się na wodorze jako paliwie, dzięki czemu podczas spalania będzie powstawać jedynie para wodna.

Pierwsza z przestawionych koncepcji miałaby pomieścić na pokładzie od 120 do 200, a jej zasięg planowany jest na ponad 2000 mil morskich. Napędem w niej zastosowanym będzie konstrukcja turbofan, składająca się ze zmodyfikowanego silnika z turbiną gazową napędzanego wodorem. Paliwo miałoby być przechowywane w zbiornikach znajdujących się za samolotem, w tylnej przegrodzie ciśnieniowej.

Koncepcja druga to samolot turbośmigłowy, który mógłby przewozić do 100 pasażerów na odległość do 1000 mil morskich, czyli na krótkich trasach.

Trzecia koncepcja to konstrukcja o bardzo futurystycznym kształcie – z szerokim nadwoziem, które wtapia się w skrzydła samolotu. Jego zasięg i możliwości co do liczby pasażerów miałyby być takie same, jak w przypadku pierwszej koncepcji.

Airbus ZEROe – kiedy?

Ostateczna koncepcja ma być wybrana do 2025 r., zaś pierwszy na świecie neutralny klimatycznie samolot ma polecieć dziesięć lat później. Samoloty wodorowe to również zmiany na lotniskach, ponieważ będą one wymagały zainstalowania infrastruktury do transportu wodoru i jego tankowania.

Anoda

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację na pliki cookies oraz politykę prywatności. Więcej

Ciasteczka na stronie przenośne.pl umożliwiają Ci najlepsze z możliwych sposobów na przeglądanie naszej witryny. Jeśli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie ciasteczek, kliknij OK.

X