PKP mają największy w Europie magazyn energii

przenosnepl_największy magazyn energii w europie - pkp

PKP mają największy w Europie magazyn energii

Największy magazyn energii w Europie, mogący zasilić za jednym zamachem przejazd pendolino, posiadają Polskie Koleje Państwowe.

Gigantyczny magazyn energii

W Garbcach w gminie Żmigród (50 km od Wrocławia) powstał niedawno zasobnik energii o mocy 5,5 MW i pojemności użytecznej 1,2 MWh to największy w Europie magazyn energii pracujący na potrzeby trakcyjne. Instalacja zbudowana jest z czterech kontenerów bateryjnych, które zawierając łącznie 4240 ogniw litowo-jonowych. Ogniwa wyprodukowano w technologii NMC, gdzie elektroda dodatnia składa się z niklu, manganu i kobaltu (stąd nazwa NMC – z ang. N = nickel, M = manganese, C = cobalt) w różnych proporcjach, zaś elektroda ujemna jest grafitowa. Jest to technologia o bardzo wysokiej gęstości energii, dzięki czemu pozwala na przyjmowanie dużych porcji energii poza szczytem i długich rozładowań.

Unikatowe w Europie rozwiązanie

Instalacja może jednorazowo zasilić przejazd pociągu poruszającego się z prędkością 160 km na godzinę. – W trakcie trzech lat intensywnej pracy, pomimo pandemii, stworzyliśmy od podstaw rozwiązanie, które jest unikatowe na skalę europejską – mówi prof. Grzegorz Benysek, kierownik prac badawczo-rozwojowych projektu. – Uwzględnia specyfikę polskiej kolei i krajowego systemu zasilania poprzez określenie optymalnych wartości mocy i pojemności. Było to możliwe m.in. dzięki opracowaniu algorytmu sterowania oraz doboru parametrów magazynu energii. Cieszę się, że to zadanie zostało powierzone naszym polskim, zdolnym naukowcom. Wspólnie z PKP Energetyka wypracowaliśmy rozwiązanie, które nie tylko ma pełnić swoją rolę przez najbliższe 15 lat, ale być podstawą do multiplikowania tego typu urządzeń w kolejnych lokalizacjach.

Program Zielona Kolej

Okazuje się, że PKP zamierza rozwijać tego rodzaju instalacje, a magazyn na Dolnym Śląsku jest pierwszym z planowanych 300 w pełni zautomatyzowanych stacji zasilających. Co ważne, elementem całego tego ekosystemu zasilającego mają być odnawialne źródła energii, w tym m.in. farmy fotowoltaiczne. Projekt jest bowiem jednym z elementów wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w ramach Programu Zielona Kolej, którego celem jest przejście transportu kolejowego na bardziej zrównoważony model zasilania. – Wspólnie budujemy kolej komfortową, bezpieczną i przewidywalną, pamiętając o tym, że jest ona najbezpieczniejszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

W końcu Polska naprawdę jest w czym najlepsza w Europie!

Anoda

Źródło: PKP Energetyka (informacja prasowa)

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację na pliki cookies oraz politykę prywatności. Więcej

Ciasteczka na stronie przenośne.pl umożliwiają Ci najlepsze z możliwych sposobów na przeglądanie naszej witryny. Jeśli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie ciasteczek, kliknij OK.

X