Superwydajna bateria – lit + siarka

przenosnepl_bateria_li-s

Bateria litowo-siarkowa może zasilać smartfon przez pięć dni bez przerwy, a czas jazdy samochodów elektrycznych wydłużyć o 1000 km! To prawdziwie rewolucyjny wynalazek naukowców z Monash University w Australii.

Niespotykana wydajność

Bateria, której prototypowe komórki wyprodukowano u naszych zachodnich sąsiadów, w Niemczech, teraz będzie testowana w samochodach i panelach słonecznych na terenie Australii. Akumulatory litowo-siarkowe (Li-S), których komercjalizacja jest niemal pewna, są czterokrotnie bardziej wydajne niż obecne akumulatory litowo-jonowe (Li-Ion), w dodatku są bezpieczniejsze dla środowiska. Fakt, że badania dotyczące baterii zostały opublikowane na prestiżowym portalu naukowym „Science Advances”, każe optymistycznie myśleć o jej przyszłości i komercjalizacji. 

Zmienili architekturę baterii

Bateria litowo-siarkowa to nie nowość. Niestety, do tej pory to właśnie ich duża pojemność była ich słabą stroną, gdyż nie była w stanie wytrzymać powstających napięć. Ten właśnie problem wyeliminowała międzynarodowa ekipa pracująca w Monash. Naukowcy zmienili konstrukcję katod siarkowych, tak aby miały one zdolność przenosić większe obciążenia naprężeniowe bez spadku ogólnej pojemności lub wydajności baterii. Zespół opracował metodę, dzięki której między cząsteczkami powstały wiązania zdolne wytrzymać napięcie, a jednocześnie zapewnić stabilność dotychczas niespotykaną w żadnej baterii.

Przeprowadzono wiele eksperymentów, które dowiodły stabilności akumulatora i jego ogromnej wydajności. Po ponad 200 cyklach ładowania jej wydajność była na poziomie 99%, z czym również dotąd się nie spotkano w przypadku baterii o tak dużej pojemności.  

Rewolucja w świecie baterii

Według naukowców, którzy pracowali nad nowym rodzajem baterii, jej wdrożenie może w przyszłości całkowicie zmienić proces produkcji telefonów, samochodów, komputerów czy baterii słonecznych. Badacze otrzymali ponad 2,5 miliona dolarów pochodzących zarówno od rządu australijskiego, jak i międzynarodowych partnerów przemysłowych, aby mogli przetestować nową technologię w samochodach i bateriach słonecznych. 

Nic dziwnego, że jest takie parcie na testy. Nie dość, że bateria ma wyjątkową wydajność, to jeszcze zastosowanie siarki oznacza znacznie niższe koszty produkcji i mniejszy wpływ na środowisko.

Czekamy niecierpliwie na rozwój wydarzeń. 

Anoda

Korzystanie z serwisu oznacza akceptację na pliki cookies oraz politykę prywatności. Więcej

Ciasteczka na stronie przenośne.pl umożliwiają Ci najlepsze z możliwych sposobów na przeglądanie naszej witryny. Jeśli wyrażasz zgodę na wykorzystywanie ciasteczek, kliknij OK.

X