Miejskie auta przyszłości?

Solarny Chinese K-Car może jeździć cały miesiąc bez ładowania, podobnie jak miejski Volkswagen ID.3, choć dzięki całkiem różnym sposobom wydłużenia zasięgu. Oto miejskie auta przyszłości.

Chinese K-Car 

To wspólne dzieło firm Hanergy i JoyLong ma zainstalowaną na dachu cienką folię solarną, dzięki której cały czas pobiera energię słoneczną. Do tego jest bardzo mały, a więc również ekonomiczny. Jak przystało na Chińczyków, auto zostało skonstruowane na wzór innego minipojazdu miejskiego znanego w Azji, czyli Japanese K-Car. Wyposażono je w silnik o mocy 40 KM i 150 Nm oraz akumulator, którego pojemność pozwala przejechać do 380 km. Samochód może się „rozpędzić” nawet do 80 km/h. 

We wrześniu przeprowadzono dodatkowe testy w chińskich metropoliach. Auto jeździło tam codziennie po ok. 20 km, tylko z pracy/do pracy i na zakupy, a w międzyczasie było doładowywane z panelu solarnego. Okazało się, że dzięki temu zasięg wydłużał się codziennie o ok. 10 dodatkowych kilometrów. Co więcej – badacze stwierdzili, że pod koniec testowego miesiąca bateria była naładowana nadal w 60%. Dla K-Car oznacza to, że nawet zimą, kiedy panele słoneczne otrzymują światło słoneczne o mniejszej intensywności, nadal będą w stanie zapewnić wystarczającą moc dla pojazdu.

Po tych testach samochód będzie udoskonalany, przede wszystkim w zakresie jakości i wydajności panelu słonecznego. Być może dzięki temu jego zasięg jeszcze się zwiększy?

Volskwagen ID.3

Europejczycy też nie zasypiają gruszek w popiele. Na tegorocznych targach samochodowych we Frankfurcie Niemcy zaprezentowali miejskiego Volkswagena ID.3. Auto wyposażone jest w trzy opcje akumulatorów do wybory. Podstawowy to 45kWh, które umożliwiają zasięg pojedynczego ładowania wynoszący 330 km, drugi wariant to 58kWh oferujący 420 km, zaś największe akumulatory to 77kWh, dzięki którym możliwy jest zasięg do 550 km.

Jak twierdzą jego twórcy, to elektryczne auto można ładować na dystansie około 290 kilometrów w ciągu 30 minut, wykorzystując moc wyjściową 100 kW. Natomiast dzięki szybkim ładowarkom o mocy od 150 do 300 kWh, których sieć rozwija się w całej Europie bardzo intensywnie, czas ten może się jeszcze skrócić. 

Co jeszcze wymyślą inżynierowie w kwestii samochodów na baterie? Na pewno czeka nas jeszcze dużo ciekawostek z tego świata.

Anoda