Hyperloop w Polsce?

przenosnepl_magrail superszybka kolej pociąg na torze

Hyperloop to nowy środek transportu towarowego i pasażerskiego polegający na stworzeniu sieci specjalnych próżniowych tub, wewnątrz których poruszałyby się na poduszce magnetycznej kapsuły z towarem i/lub pasażerami. Polski startup o nazwie Hyper Poland, wspierany przez specjalistów z Polski i ze świata, jest na finiszu pierwszego etapu prac nad uruchomieniem takiej linii.

Pieniądze od Brytyjczyków

Inżynierowie z Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej od kilku lat pracują nad wdrożeniem Hyperloop w Polsce, wielokrotnie otrzymując nagrody za swoje rozwiązania technologiczne. Ekipa Hyper Poland znalazła się m.in. wśród 24 finalistów konkursu Global Challenge ogłoszonego przez Hyperloop One, jedną z firm Elona Muska. Dzięki crowdfundingowi i dotacjom polski startup pozyskał na swoje działania już wiele milionów złotych. Efekt ostatniej zbiórki, prowadzonej na brytyjskiej platformie Seedrs, to 2,5 mln zł, które pozwolą na zbudowanie toru testowego dla technologii magrail opracowanej przez Hyper Poland.

Co to jest magrail?

Magrail to pierwszy z kilku etapów wdrażania w Polsce hyperloopa. Jest to kolej magnetyczna podobna do tej, która już z powodzeniem działa w Azji. Jednak polski projekt jest bardziej innowacyjny. Opiera się bowiem na technologii pasywnej lewitacji magnetycznej, to znaczy, że magrail będzie lewitować nad torami nie wymagając stałego zasilania systemu energią elektryczną, jak to jest w magnetycznych kolejach azjatyckich. Dodatkowym atutem magrail jest to, że można ją zaimplementować na tradycyjnych, już istniejących torach bez konieczności ich modyfikacji. Oznacza to, że na tych samych torach mogłyby nadal jeździć pociągi tradycyjne oraz magnetyczne. Te osiągałyby prędkość nawet do 300 km/h.

Do Warszawy z prędkością 1200 km/h

Dzięki pozyskanym w ramach crowdfundingu pieniądzom Hyper Poland już na przełomie 2021 i 2022 roku uruchomi pełnowymiarowy testowy odcinek magrail. Ma on powstać pod Żmigrodem i służyć do rozwoju zarówno magrail, jak i hyperloop w Polsce. Jeśli wszystko pójdzie po myśli inżynierów, testy rozpoczną się już za 2 lata, a następnie trasa będzie rozbudowywana, m.in. o próżniowe tunele dla technologii hyperloop. Taka poduszkowa kolej ma początkowo połączyć Wrocław, Łódź i Warszawę. Docelowo pojazdy poruszające się w próżniowych tubach mają osiągać prędkość nawet 1200 km/h.

Anoda